Billettservice

Tlf: 815 33 133
Narvesen // 7-Eleven
www.billettservice.no



hashtag #csarendal

Frivillig i vaktgruppa & styreleder i Arendal Jazzklubb!

Anders Skog – leder av Arendal Jazzklubb er en representant for det overgripende dugnadsarbeidet en finner i byen vår. Og han er svensk! Arendal har mange som leverer kultur: Canal Street, Hovefestivalen, Munkehaugen scene, Grand Scene, Kulturhuset og Arendal Jazzklubb, bare for å nevne noen. Utenforstående tenker kanskje at dette er en utfordring – men vi tror at det er berikende og grobunn for et rikt tilbud til publikum.

Møtestedet er No9, den lokale og legendariske jazzcafeen som nettopp har kommet seg etter nettopp et slikt dugnadsarbeid der krefter fra flere miljø hadde en ellevill konsertkveld for bare noen timer siden. 

Det er Anders som drar frem ordet "dugnad". Det finnes faktisk ikke på svensk. Det er noe helnorsk over det.  «Ordet vekker jo for mange negative følelser, men jeg syns at både ordet og foreteelsen er fabelaktig!!», sier han.

Han vet hva han snakker om. Han har jobbet i vaktgruppa som frivillig i Canal Street i snart 10 år. I tillegg har han et hjerte for jobben sin som lærer ved Steinerskolen, han er involvert i filmprosjektet Anne og Alet for tiden, han er med i gruppa Øyfolk som har ambisjon om å reise til bebodde øyer uten broforbindelse og i en slags kombinasjon av sosialantropologi og kultur å skape en sang til hver øy som takk for gjestfrihet og innblikk. Han kan trygt kalles et kulturmenneske – en som gjør en innsats.

"Det at jobbe sammen for å få til noe, en festival, en jazzklubb, en sirkusforestilling, et hus/hageprosjekt, ... er jo bare utrolig flott! Og faktisk helt nødvendig om ting, og det aldeles ekstra, skal bli til i vårt samfunn!" Dette brenner han for når ha snakker. I så henseende gjør Anders definitivt sitt. Han forteller med et litt lurt smil at han i går meldte seg som frivillig i vaktgruppa i Canal Street – i år igjen!

Og det vil han gjerne snakke om. Høydepunkt fra hans fortid som publikummer i Canal Street. Det er en lang liste. Først og fremst er fokuset på konsertstedene Kirkegården, Bakgården, Knubben og Fyret. Det er jo noe av signaturen til Canal Street – å dra musikken ut på spektakulære arenaer for å forsterke den musikalske opplevelsen.  

Det første han drar frem er Bugge Wesseltoft sitt bestillingsverk fra 2005. Dette var bare et halvt år etter den tragiske naturkatastrofen i Thailand da tsunamien tok så mange menneskeliv. Mang var i sorg over nære og kjente. Slik er musikk med oss i alle faser. Men det er også lysere minner. Han trekker fram Mathias Eick, Beady Belle, Helge Lien og Yto solreiser. Så kommer de trillende. Bo Kaspers tredje konsert i regnvær!  Maria Joao i Bakgården!  Angélique Kidjo! Han drømmer seg bakover nå: «Da var jeg jo på scenen i dansen».  Det er en liten pause i talen der, mens han blir i minnet.  Tord Gustavsen sitt bestillingsverk på kirkegården, Frøy Aagre sitt i Trefoldighetskirken. Nå kunne han sikkert ha ramset opp hele Canal Street sin historie. Men han trekker spesielt fram to konserter på Knubben: Pay-per-frog som var en konsert illustrert med dans. «Underbart» kaller Anders opplevelsen. Disse bildene gir muligens en ide

Den andre konserten er Onkel Tuca på Knubben. Det regnet i bøtter og en satt på gulvet inne i det forfalne badehuset. Knubben er et offentlig bad fra 30-tallet på en liten øy, som har forfalt til en spektakulær ruin som gir vibber til fordums storhetstid. En amatørfilmer tok faktisk en liten film fra den konserten.  Det er slike sære minner, der regnet ikke stoppet en liten entusiastisk gjeng og ga dem minner for livet.

Men kronen i juvelen er nok Richard Bona i 2010. Både konserten på Sam Eyde men ikke minst work shopen med ham på Munkehaugen. Anders trekker dette frem som noe stort, noe han hadde ventet på. Det å sitte et lite knippe på under 50 mennesker å høste fra en kapasitet som Bona, det sitter i!

Og nå er vi i jazzsporet. For det er der vi startet. Anders ble leder for Arendal Jazzklubb i april. Det er ikke hvilken som helst jazzklubb, den ble kåret til årets jazzklubb i 2011 og har et usedvanlig godt rykte innen genren. Hva kommer det av? Velfungerende jazzstyre, musikalsk kompetanse, flotte lokaler, gode lydteknikere, ivaretakelse av artistene. "Ja, hele konseptet", sier Anders. Det springer til og med ut et jazzband fra styret, Decoy, som har spilt på Canal Street!

I midten av august er det programslipp for høstens konserter i Arendal Jazzklubb, det er bare å glede seg. Men programmet er ferdigtrykket til Canal Street og det vil bli mulig å få seg et eksemplar da.

 Naturlig nok er det årets jazzføljetong Arendal Sessions som trekker mest i Anders. Bugge Wesseltoft er artist-in-residence.  Dette ser han frem til. Sidsel Endresen kommer opp i en setning. Tydelig beundring.  Sagn blir bra, kommenterer han videre. Dette er Arild Anderssen sitt bestillingsverk fra 1990 – det første møtet mellom norsk folkemusikk og jazz. Så drømmer han litt igjen: "Jeg håper Synne Sanden kommer til å synge sammen med Bugge, slik hun gjorde i fjor. Det var veldig flott – det var vakkert". All den tid Bugge faktisk skal stå for alle Night Sessions under Canal Street, der artister vil jamme og hygge seg, er det faktisk en mulighet for at drømmen blir virkelighet. "Talentscenen må vi ikke glemme, legger Anders fort til". Ja, for det er jo fremtiden vi får se der.

"Så skal jeg stille med trommer, det vil se djembe på Nana  Vasconselos sin Organic workshop på lørdagen på Kanalplassen kl.13.00", avslutter han med et lurt smil. Så det kan han også! Med dette avslutter han og klarer å understreke at han er et dugnadsmenneske som setter pris på å skape noe sammen med andre – også musikk!

Ha god festival! 




Meld deg på vårt nyhetsbrev!
Navn:  
Epost: