Retro Jubileumsplakat
Alle artister drømmer om å være det store navnet på plakaten. Og det er ingen musikkfestival uten plakat. Slik er det også med Canal Street, ikke minst i jubileumsåret.
– Plakaten er på mange måter vårt ansikt utad. Og i år har vi valgt å legge vekt på fyret, som symboliserer på en utrolig fin måte selve kjernen i Canal Streets greie. Vi skaper magi og fantastiske opplevelser på noen helt unike steder, sier festivalsjef Mats Aronsen.
– Vi gjør noe med stedene, litt sånn Canal Street adds magic. Det gir minneverdige opplevelser for både artistene og for publikummerne, og så funker det som en drivkraft og visjon for oss.
Årets plakat bygger på et manipulert foto av Lille Torungen fyr, med et litt 70-talls retro headset.
– Vi har hatt fyrkonserter siden 2000, og det har blitt en del av hvem og hva vi er. Og siden vi fyller 20 år i år, valgte vi å være litt retro i looken.
I dag er fyrkonserten en påle i festivalprogrammet. Men i begynnelsen var det en … «betinget suksess»?
– Det kan du trygt si. Den første fyrkonserten ble avlyst. Det vil si, den ble flyttet til Lindvedske kafé på grunn av regn og vind, men det var ikke flere publikummere enn at det gikk greit, sier Aronsen og ler.
– Men en fin konsert, det ble det!
– Året etter 2001 klarte vi imidlertid å gjennomføre vår første fyrkonsert, og det var med poeten Terje Dragseth, som stilte med både kone og barnevogn! På scenen hadde vi også saksofonisten Sigurd Køhn, som for øvrig døde i tsunamien i Thailand tre år senere.
Siden har Canal Street ikke sett seg tilbake. Fyrkonserten er blitt et bumerke.
– Fyret er mer enn selve fyrkonserten. Det er jo selve «sjela» vår. Det var Espen Hegland som laget kombinasjonen av fyr og headset første gangen, og siden ble den stilisert, og nå har den blitt selve logoen vår. Nå gjør den det fyrtårn skal, den opplyser oss og viser oss vei! Ikke minst når det blåser opp til storm og vi seiler i trøblete farvann, sier Aronsen.