10CC har alltid vært litt vriene å sette i bås. Rock? Pop? Litt avant-garde? Art-pop? «Den tenkende manns popband»? Uansett har de både hatt en rekke «radiohits» og samtidig ikke vært det minste redde for å eksperimentere med intrikate harmonier og arrangementer, og er et band som er høyt respekterte legender, ikke minst av andre musikere.
Undertegnede er litt spent denne kvelden på hvordan bandet vil bli mottatt. Plukker man vekk de mest kjente radiohitene, sitter man straks igjen med en bunke «smalere» musikk. Men all tvil blir fort gjort til skamme. Etter å ha åpnet med den lett rocka «Wall Street Shuffle» hopper bandet over på «Art for Art’s Sake», som absolutt er en låt litt utenom A4-popformatet. Men publikum digger det!
Det er en fryd å høre hitmakeren Graham Gouldman (bassgitar og noe vokal) på Sam Eydes Plass denne kvelden, som sammen med dagens turnerende utgave av 10CC leverer en parade av sine mest kjente låter, samt for noen nordmenn kanskje mer ukjente hits som for eksempel «I’m Mandy (Fly Me)». De låter fortsatt akkurat så kult som de gjorde for 40 år siden – lett lekende, super tight, og med en egen, subtil, udefinerbar britisk humor («Life is a Minestrone», anyone?). Selv om det bare er Gouldman igjen av den opprinnelige besetningen (Rick Fenn har vært med siden ’76, så han regnes vel også som en av de opprinnelige medlemmene), låter dette IKKE som noe «reserveløsnings-10CC». Liveversjonene låter bemerkelsesverdig likt originalversjonene fra 70-tallet. Vokalharmoniene sitter som støpt (10cc var alltid kjent for vokalharmonier på linje med Styx, City Boy og, vel, til og med Queen). Det slår meg også at vokalmessig høres de fremdeles ut som om de er i 20-årene, uten tegn til anstrengthet i stemmene. Gitarist Rick Fenn, som fylte 65 i år og som har flyttet fra Manchester i England til Byron Bay i Australia, legger fremdeles ned akkurat de rette gitarpartiene med eleganse.
Publikum står og «svai-danser» til balladen «I’m Not in Love», og det blir selvsagt livlig allsang når reggae-pop-sommersvisken «Dreadlock Holiday» dundrer ut over Sam Eydes Plass.
Som ekstranummer gjør bandet en a capella-versjon av «Donna» fra deres første album.
10CC etterlater Arendalspublikumet med bekreftelsen på at god musikk alltid tåler tidens tann!
– Trygve Knudsen