Det er såvisst spennende toner og klanger som fyller jazzscenen i Arendal Kulturhus idet GURLS , som består av Marianna Sangita – vokal, Hanna Paulsberg – tenorsax og vokal og, som stand-in for Ellen Andrea Wang: Oda Steinkopf på bass og vokal, trår til sammen med Trondheim Jazz Orchestra.
Av: Trygve Knudsen
Foto: Birgit Fostervold
Settet åpner med den svært groovy “Joy”. Oda Steinkopf setter tonen på kontrabassen, så er vi igang. Masse perkusjon. Lett å “få fot” av dette. Denne komposisjonen minner meg om Meredith “Mer Sal” Salimbenis samarbeid med The Scott Kinsey Group. Marianna Sangita har også en stemmekvalitet som ikke er ulik Salimbeni.
En pulserende sax-note introduserer “Fruit Looty”. Sangitas rap har autoritet og rytme. Sangen stilner etterhvert, og Paulsbergs sax starter en enslig, sjelfull solo. Etterhvert legger resten av blåserekka et arrangement bak Paulsberg – et arrangement som harmonisk har noe Zappa-aktig over seg. Dette innleder den fine, tilbakelente balladen “Girl”. Litt amerikansk vestkyst i dette refrenget, med flott, tight koring.
Et drømmende tonelandskap oppstår fra Amund Storløkken Åses vibrafon. Han får så selskap av resten av ensemblet. Afrikansk feel over dette: “Oui” får applaus idet publikum gjenkjenner låta. Bra? Ja. Å, ja. Oui-oui. Sangita fraserer med kreativitet og kontroll, det svinger som bare det. Oda Steinkopf tar en liten tonedans med bassen før Paulsbergs saxtoner igjen er på vingene. Et forrykende instrumentalparti midtveis gir en fin kontrast, før Sangita tar det hele fint ned igjen.
“Sweet Talker” er enda en veldig catchy komposisjon. Blåsehooket i refrenget kler låta utrolig godt. Kul solo fra tangentmann Aufles, med en svært fin tekstur i tonen! Like smittende er påfølgende låt, “You Got It”, hvor tempo og styrke skrues opp noen hakk. Det er full fyr i dette ensemblet når de trøkker på.
Et annet høydepunkt er den melankolske “Dåndeija”. Staccato toner tripper lett bak Sangitas forsiktige, luftige vokal. Ensemblet bygger opp et dramatisk parti før de elegant toner ned igjen og gjør plass for en fin sax-solo fra Paulsberg.
Et nytt forrykende nummer følger: Frygiske skalatoner og et særs friskt komp dominerer neste låt – “You Want Me”. Med en brennheit sax-solo fra Sissel Vera Pettersen.
Siste låt, “Syngedame”, er minst like groovy. På norsk, denne gangen.
Dette var en musikalsk berikelse, rett og slett. Maken til kreativitet skal man lete lenge etter. Ser frem til å høre mer fra disse unge jazzkunstnerne!